Sport

Duursport in de Sportschool

Duursport hoeft niet alleen buiten beoefend te worden. De sportschool is bij uitstek geschikt om te trainen voor duursporten die normaal gesproken in de buitenlucht plaatsvinden. Wandelaars, mountainbikers en bijvoorbeeld wielrenners kunnen allen baat hebben bij het gebruik van de apparaten in de sportschool om hun conditie te verbeteren.

Er zijn verschillende fitnessapparaten die een duursporter kan gebruiken om zijn conditie te verbeteren in de sportschool. Hier valt bijvoorbeeld te denken aan crosstrainers. Fitnessapparaten in het algemeen en bijvoorbeeld de crosstrainer zouden ook thuis gebruikt kunnen worden. Hier zijn een aantal voorbeelden van crosstrainers voor thuis. Een crosstrainer is voor een duursporter een ideaal fitnessapparaat om zijn of haar kracht en conditie te verbeteren.

Uiteraard heb je in de sportschool wel het voordeel dat je verschillende apparaten tot je beschikking hebt. Juist het feit dat je beschikking hebt over meerdere apparaten maakt de sportschool zo geschikt om je conditie te verbeteren als duursporter.

De fitnessapparaten voor een duursporter

In de sportschool is de keuze aan fitnessapparaten vrij groot. Om je conditie te verbeteren kun je, naast de crosstrainer, gebruik maken van vele verschillende apparaten. Een aantal apparaten die je als duursporter goed kunt gebruiken zijn;

  • De roeitrainer
  • De steps
  • Krachthonk

Roeitrainer

De roeitrainer is een simpel apparaat waarmee je, zoals de naam het al zegt, kunt gaan roeien. De roeitrainer is zo geschikt voor duursporters, omdat het gehele lichaam op het apparaat getraind wordt. Vooral de bovenbenen en de buikspieren zullen kracht moeten leveren om de roeitrainer in beweging te zetten. Het zijn juist deze spiergroepen die voor de meeste duursporten het belangrijkst zijn. Daarom is de roeitrainer een aanrader voor elke duursporter.

De steps

Voor sommige mensen is de steps misschien een onbekend apparaat. Zeker als je niet al te vaak naar de sportschool gaat is het apparaat je misschien onbekend. Door het gebruik van de steps train je verschillende spiergroepen, te weten;

  • Je buik
  • Je billen
  • Je benen

sportschoolOver het algemeen wordt het apparaat in de sportschool veelal gebruikt door vrouwen. De meeste vrouwen willen namelijk hun buik, billen en benen trainen. Zoals eerder in het artikel aangegeven werd zijn het de buik en benen die tijdens een duursport het meeste worden belast. Vandaar dat ook de steps voor een duursporter een zeer bruikbaar fitnessapparaat is. Zeker fietsers zoals mountainbikers of wielrenners hebben bij bij de steps.

Krachthonk

Ook het krachthonk is voor de duursporter een ‘station dat zeker niet overgeslagen’ mag worden. In het krachthonk kan de spiermassa vergroot worden wat uiteindelijk ten goede komt tijdens het uitoefenen van de duursport zelf. Sla het krachthonk dus zeker niet over!

Samenvatting

De fitnessapparaten zoals de roeitrainer en de steps zijn bruikbaar voor een duursporter om de conditie te verbeteren. Tijdens het trainen op deze apparaten train je over het algemeen ook de grote spiergroepen. In het krachthonk kunnen specifieke spieren getraind worden. Op deze manier kan er heel specifiek getraind worden. De combinatie van het gebruik van fitnessapparaten en het krachthonk zal er uiteindelijk voor zorgen dat er buiten de sportschool beter gepresteerd wordt!

Sport

Wil jij in 2016 een Kennedymars lopen?

Het lopen van een Kennedymars is voor veel wandelaars de ultieme uitdaging. Tijdens een Kennedymars hebben de deelnemers als doel om 80 kilometer te wandelen. De mars is al jaren enorm populair onder wandelaars. Juist door de lange afstand heeft de wandeltocht zo’n enorme ‘aantrekkingskracht’ op zijn deelnemers.

Het ontstaan van de Kennedymars

De Kennedymars is ontstaan tijdens het Amerikaanse presidentschap van John F. Kennedy. In 1963 stuurde hij een brief aan het ‘US Marine Corps’ waarin hij zich afvroeg of zijn soldaten wel fit genoeg waren. Het was namelijk algemeen bekend dat het met de conditie van de soldaten slecht gesteld was. Hij vroeg zich af of zijn soldaten fit genoeg waren om 80 kilometer te lopen met volle bepakking. De reden hiervoor was simpel. Stel dat er een oorlog zou uitbreken dan zouden zijn soldaten wel fit genoeg moeten zijn.

Uiteindelijk was het niet het leger dat als eerste aan deze ultieme uitdaging begon, maar de broer van John F. Kennedy. Toen bekend werd dat de broer van de president de mars had voltooid voelde veel gewone Amerikanen zich uitgedaagd om zelf de 50 mijl (80 kilometer) te wandelen. De populariteit van de mars werd vanaf toen zo groot dat zelfs in het buitenland mensen dergelijke wandeltochten zijn gaan organiseren. Vandaar dat wij tot op de dag van vandaag ook in Nederland de Kennedymars kennen.

Waar kan je in 2016 een Kennedymars lopen?

In Nederland worden er al jaren verschillende Kennedymarsen georganiseerd. De bekendste Kennedymars van Nederland wordt jaarlijks gehouden in Sittard. Ook in andere steden wordt jaarlijks een Kennedymars gelopen. Steden waarin de mars jaarlijks wordt gelopen zijn;

  • Zwolle;
  • Haaksbergen;
  • Moergestel;
  • Hengelo;
  • En Hilversum.

Mocht je van plan zijn om in 2016 een Kennedymars te lopen dan is het van belang om je goed voor te bereiden. Een gedegen voorbereiding is hierbij van belang.

Training voor de ultieme wandeltocht van 80 kilometer

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die de 80 kilometer onvoorbereid hebben uitgelopen. Misschien is er zelfs wel iemand in je omgeving die een dergelijke tocht zonder voorbereiding heeft voltooid. Het onvoorbereid lopen van een mars is echter niet aan te raden.

Als lopers onvoorbereid aan de tocht beginnen dan ontstaat het risico dat er, ondanks dat het lichaam het eigenlijk niet meer aankan, toch doorgewandeld wordt. Hierdoor kunnen tijdelijke blessures ontstaan. In het ergste geval kan een deelnemer hierdoor blijvend letsel oplopen. ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’ in dit geval.

Om goed voorbereid op pad te gaan is het van belang dat er maandenlang getraind wordt. Nu hoeft de training op zich niet altijd even intensief te zijn. Het rustig opbouwen van de afstand is hierbij essentieel. Een voorbeeld hiervan is als volgt;

  1. De eerste weken maximaal 10 kilometer wandelen.
  2. Nadat er geen spierpijn meer ervaren wordt na een tocht van 10 kilometer kan er overgaan worden op 20 kilometer.
  3. Hierna steeds weer 10 kilometer verder.

Het is niet noodzakelijk om tijdens 1 van de trainingen voor de mars zelf al daadwerkelijk 80 kilometer te wandelen. Een maximum van 40 – 60 kilometer is prima. Het gaat erom dat het lichaam gewend raakt aan de steeds langere afstanden. Hierbij is het dus vooral van belang dat het lichaam de tijd krijgt om te wennen aan langere afstanden. Houd hier dus rekening mee!

Sport

Hometrainer als alternatief voor Wielrennen?

Wielrennen is de laatste jaren mateloos populair geworden in Nederland. Steeds meer mensen hebben deze sport ontdekt. Natuurlijk is dat niet voor niets. Wielrennen is een prima vorm van duursport, waarbij er minimale (over)belasting is op de spieren. “Echter, wat moet je nou in de wintermaanden als het wegdek minder geschikt is om te gaan wielrennen?”. Een logische keuze om de wintermaanden door te komen is om gebruik te maken van de hometrainer.

Helaas is het ihometrainer voordelen t.o.v. wielrennenn ons ‘koude kikkerlandje’ niet altijd even goed weer. Zeker in de wintermaanden kan het gevaarlijk zijn om met je wielrenfiets een rondje te gaan wielrennen. Veel wielrenners nemen daarom tijdens de wintermaanden hun toevlucht tot andere vormen van sport, zoals bijvoorbeeld het trainen op een hometrainer.

In dit artikel krijg jij antwoord op basale vragen die misschien in je ‘opspelen’. Want ja; een hometrainer kopen is helemaal niet zo gek voor in de wintermaanden. “Maar, wat is nou bijvoorbeeld het voordeel van het trainen op de hometrainer ten opzichte van een wielren fiets?”.

Het voordeel van het trainen op de hometrainer

Natuurlijk is het veel leuker om buiten te wielrennen. Als het weer het niet toe laat dan is de hometrainer een goed alternatief en biedt het zelfs ook nog bepaalde voordelen die je tijdens het wielrennen niet hebt. Zo heeft het toch ook praktisch gezien extra nut om een keer af te wisselen.

Voordelen die je tijdens het wielrennen niet hebt;

  • Geen weersinvloeden
  • Beter beïnvloedbaar
  • Trainen met weerstanden

1 Geen weersinvloedenplaatje

Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk wel dat je geen last hebt van weersinvloeden zoals zeker in de winter bij wielrennen wel het geval is. Dit is de belangrijkste reden om een dergelijk apparaat aan te schaffen. In Nederland wordt je op je fiets nogal eens verrast door een onaangename bui of harde ijzige wind, daar heb je op de hometrainer uiteraard allemaal geen last meer van. Een vervelende valpartij is zo gebeurd. Zeker als het glad is, is het oppassen. Een bijkomend voordeel is hiervan dus dat het risico op blessures kleiner is.

2 Beter beïnvloedbaar

Hometrainers hebben als voordeel dat je alles in kunt stellen. Natuurlijk kun je dat op de wielrenfiets ook, maar dan is het nog maar de vraag of je daadwerkelijk je gewenste snelheid kan halen. Je hebt op de weg natuurlijk ook de maken met het verkeer. En als dat even tegen zit bestaat de kans dat je je doelstelling voor die dag dus niet meer haalt.

Op een hometrainer kun je alles van ‘A tot Z’ instellen. Afhankelijk van het soort hometrainer die je hebt gekozen of nog gaat kiezen, kun je; je snelheid, de weerstand, de af te leggen afstand, je hartslag, enzovoort, over het algemeen instellen. De kans dat je hierdoor een bepaalde doelstelling binnen een bepaalde tijd kunt halen wordt hierdoor veel groter. Je training wordt dus veel meer beïnvloedbaar.

3 Trainen met weerstand

Als je graag meer spiermassa wilt dan is het trainen met weerstand aan te raden. Buiten staat echter niet altijd voldoende wind om voldoende weerstand te creëren die je nodig hebt voor voldoende uitdaging. Hier heb je op een fitnessapparaat natuurlijk helemaal geen last van! Je kunt zelf de weerstand bepalen. Dit is zeker voor iemand die spiermassa op wilt bouwen in de benen een groot voordeel.

Sport

Productiever door de hardloopband te gebruiken Tijdens het werk?

Hloopband verhoogde productiviteitet gebruik van een hardloopband vastgemaakt aan je bureau, ook wel een zogenaamde ‘hardloop desk’ genoemd zou van positieve invloed kunnen zijn op de productiviteit en concentratievermogen. Bewegen is gezond, dat weten we allemaal. Maar dat bewegen tijdens het werk ook een positieve invloed op het prestatievermogen gedurende het werk is voor veel mensen nieuw. Hierdoor voorkom je meer dan alleen de welbekend ‘after-diner dip’.

Wandelen en hardlopen zijn beide vormen van bewegen waarbij je gedurende een langere tijd fysieke inspanning moet verrichten. De positieve effecten hiervan zijn al jarenlang bekend. Het is daarom ook eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat uit recent onderzoek is gebleken dat het gebruik van een hardloopdesk van positieve invloed is op je lichaam. Onder andere door de betere bloeddoorstroming verhoogd het gebruik van een dergelijk apparaat de concentratie en productiviteit.

Momenteel zijn er echter nog maar een beperkt aantal verkooppunten voor de hardloopdesk. Een normale loopband kopen is niet zo moeilijk, een hardloop bureau daarentegen des te meer. De populariteit van het apparaat stijgt echter wel in rap tempo. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de aankoop van een bureau, waaronder je tegelijkertijd kunt hardlopen, daarom op korte termijn net zo gemakkelijk als het kopen van een loopband.

Interessant voor werkgevers en werknemerswerkgevers en werknemers logo 1

Het gebruik van de hardloopdesk is interessant voor zowel werknemers als werkgevers. In de eerste plaats is het interessant voor werknemers die hun vitaliteit hoog in het vandaal hebben staan. Een betere bloedsdoorloop heeft gewoonweg op zichzelf al veel voordelen. Daarnaast kunnen werkgevers er baat bij hebben dat hun werknemers zich beter kunnen concentreren en productiever zijn. Door te bewegen zal ook het verzuimpercentage lager worden. Het is dus een win-win voor zowel de werkgever als de werknemer. Uiteraard zullen er ook medewerkers zijn die een betere concentratie en productiviteit door het gebruik van de hardloop desk zelf ook op prijs stellen.

Waarom is bewegen op de werkvloer zo belangrijk?

Werknemers zitten dag in dag uit op hun werkplek. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders in een werksituatie gemiddeld 7 uur per dag zittend doorbrengen. Door de dag zittend door te brengen wordt de kans op aandoeningen groter. Je kunt dan denken aan:staande vergadering op de werkvloer

  1. Chronische klachten
  2. Stress
  3. Pijn aan spieren en gewrichten

Het advies is dan ook om eens per half uur te bewegen. Dit hoeft natuurlijk niet perse aan een hardloop bureau. Simpelweg naar de koffieautomaat lopen is ook een vorm van bewegen die het lichaam op een positieve manier stimuleert. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om met collega’s een overleg staand te houden. Sommige werkgevers kiezen er zelfs voor om een trampoline in de werkruimte te plaatsen waar medewerkers, als ze daar behoefte aan hebben, een tijdje gebruik van kunnen maken.

Sport

Bezuiniging door de KNSB op schaatsen

Nederland is al jarenlang een prominent schaatsland. De schaatswereld kent vele bekende Nederlandse schaatsers. Misschien wel een van de bekendste is Rintje Ritsma. Prijs na prijs pakte hij voor Nederland op het ijs. In zekere zin is schaatsen daarom een cultureel erfgoed. Het nieuws dat de KNSB heeft besloten om 1,7 miljoen euro te gaan bezuinigen komt voor vele dan ook als een verassing.

Een goede beslissing?

Het gaat volgens de bond zelf hoofdzakelijk om personele bezuinigingen. Het is desalniettemin een grote tegenvaller voor iedere schaatsliefhebber, aangezien het geen goed teken is dat zelfs de KNSB genoodzaakt is om te gaan bezuinigen. De belangrijkste reden voor de KNSB om de bezuiniging door te voeren zijn de tegenvallende sponsorinkomsten. Een mogelijke oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat bedrijven in de ‘naweeën’ van de economische crisis toch besluiten om andere prioriteiten te stellen.schaatsen

Ook de subsidies vanuit de overheid worden minder. Dit geldt niet alleen voor de schaatssport, maar ook voor andere sporten. Je zou hier je vraagtekens bij kunnen stellen, omdat sporten juist door de overheid gestimuleerd zou moeten worden. Zeker als je nagaat dat het stimuleren van sport indirect en in zekere zin direct voorkomt dat mensen overgewicht krijgen. Juist overgewicht kan weer leiden tot ziektes die de Nederlanders en ook de Nederlandse overheid weer geld kost.

Nieuwe verdienmodellen

12De KNSB is dus genoodzaakt om op zoek te gaan naar nieuwe verdienmodellen. Het geld dat de bond binnen krijgt via subsidies en sponsors wordt waarschijnlijk alleen maar minder. Om de problemen op te lossen zullen er naar alle waarschijnlijkheid structurele bezuinigingen doorgevoerd moeten worden. Daartegenover zal de bond op zoek moeten gaan naar structurele nieuwe inkomstenbronnen en dat is zeker voor een schaatsbond lastig. Zeker ook vanwege het feit dat schaatsen niet volkssport nummer 1 is. Misschien moet de bond wel op zoek naar nieuwe technologische ontwikkelingen die de schaatssport weer voor een groter publiek interessant maakt. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van geocaching in de wandelsport, hierdoor is wandelen voor een groter publiek interessant geworden.

Sport

3 Tips voor sportief mountainbiken

Het trainen op een mountainbike is ideaal om de conditie te verbeteren. Om je ‘op weg’ te helpen tijdens je mountainbike training vind je op deze pagina een aantal tips die je zeker gaan helpen na, voor en tijdens je training.

1. Gebruik een trainingsschema

Het gebruik van een trainingsschema is essentieel als je je conditie wilt verbeteren door middel van mountainbextreme mountainbikeiking. Het belangrijkste voordeel van een trainingsschema is dat je precies weet wat je op welke dag moet gaan doen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om jezelf te motiveren om op de fiets te stappen.

Daarnaast heeft het gebruik van een schema als voordeel dat je op een verantwoorde manier je conditie opbouwt. Hiervoor is het wel belangrijk dat je gebruik maakt van een trainingsschema gemaakt door iemand die er verstand van heeft.

2. Train op je eigen tempo

Het is erg leuk om samen met een partner te gaan mountainbiken. Je kunt elkaar uitdagen en motiveren. Het nadeel hiervan is dat het risico bestaat dat je je lichaam overbelast. Als je trainingspartner fysiek vele malen sterker is en zich niet aanpast aan jou tempo dan loop je het gevaar dat je meegaat in zijn tempo. Om te voorkomen dat je je lichaam overbelast is het van belang om op je eigen tempo te trainen.leuke mountainbikeroute

Als het inderdaad zo is dat je trainingspartner een veel betere conditie heeft dan is het helemaal niet gek om te vragen of hij zich aan jou tempo aan wilt passen!

3. Bouw je snelheid langzaam op

Zeker als je net begint met mountainbiken dan is het belangrijk om het langzaam op te bouwen, dit geld overigens voor alle duursporten. Begin de eerste weken met het opbouwen van je conditie. Als je eenmaal beschikt over een basisconditie dan kun je altijd nog sneller, zwaarder en langer gaan trainen!plaatje 1

De eerste weken heeft je lichaam de tijd nodig om te wennen aan de training. Neem hiervoor voldoende herstelmomenten. In principe kun je om de 24 uur een nieuwe training doen, maar dat is zeker voor beginners nog niet aan te raden. Neem minimaal een dag rust tussen elke training. Hierdoor kunnen je spieren herstellen.

Het is ook van belangrijk om tijdens deze rustperiode goed te eten. Een paar uur voor je gaat trainen is het zeker handig om het welbekende bord pasta te eten. Na je eten zijn vooral eiwitten belangrijk, deze zorgen ervoor dat je scheurtjes in je spieren weer herstellen. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in kwark, noten, kip etc.

Luister goed naar je lichaam

Een algemene tips is om natuurlijk goed te luisteren naar je lichaam. Je weet zelf het beste wat je wel en niet aankan. Houd hier zelf altijd rekening mee om blessures te voorkomen!

Sport

Uitdagend wandelen met Geocaching

Geocaching is een alsmaar groeiende sportieve activiteit in Nederland. Tienduizenden Nederlanders zijn in meerdere of mindere mate actief als ‘geocacher’.

“Wat is geocaching?”cache geocaching

Geocaching is een uitdagende vorm van wandelen waarbij je door middel van GPS coordinaten een wandelroute loopt. Het is ook een vorm van duursport, omdat je gedurende langere tijd een fysieke inspanning zult moeten leveren. Tijdens de wandelroute is het de bedoeling om op zoek te gaan naar de zogenaamde ‘cache’. Dit is een schat(kist) waarin onder andere een logboek te vinden is. Soms worden er door andere wandelaars/geocachers ook grappige spulletjes in gedaan die je eventueel kunt ruilen.

In het logboek kun je jezelf met je eigen naam registreren. Daarnaast is het de bedoeling dat je, nadat je de schat hebt gevonden, jezelf logt op de site www.geocaching.com. Dit is een soort van bewijs dat je een bepaalde route hebt voltooid.

Het doel van geocaching is dus om de schat te vinden. De schat hoeft overigens niet perse in de vorm van een schatkist te zijn verstopt. Hiervoor kunnen ook andere voorwerpen gebruikt worden zoals bijvoorbeeld; een koker, verbanddoos of een zak.

Waarom is het zo leuk?

Geocaching is niet voor iedereen. Je moet het leuk vinden om te wandelen in de natuur. Niet iedereen heeft een voorkeur voor wandelen. Nu is het ook weer niet zo dat je geocaching per definitie niks zal vinden als je niet van wandelen houdt.

Geocaching geeft een extra dimensie aan wandelen. Waar je voorheen gewoon een route loopt, ben je nu echt gericht op zoek naar iets. Dit brengt een bepaalde spanning met zich mee. Als je eenmaal de schat gevonden hebt dan veranderd die spanning in voldoening.

Wat geocaching zo leuk maakt is voor iedereen anders. De een vind het gewoon leuk om in de natuur te wandelen en voor hun is geocaching een bijzaak. Voor anderen is juist het gecachen zelf
een doel op zich.

Op welke manieren kun je je ermee bezig houden?

Je kunt op heel veel verschillende manieren je bezighouden met geocachen. Allereerst is er op internet een grote Nederlandstalige community actief op verschillende fora en een nog veel grotere internationale community op www.geocaching.com. Je kunt hier bijvoorbeeld praten over de verschillende routes, nieuwe routes delen met andere mensen of vragen stellen.het geocaching logo

Het daadwerkelijk lopen van een geocache route is natuurlijk veel leuker als achter de computer zitten en is misschien wel de meest voor de hand liggende manier om je bezig te houden met geocaching.

Als je het op een gegeven moment een beetje zat bent om telkens een route te lopen dan kun je ook zelf een route gaan uitstippelen en uitzetten. Vervolgens is het de bedoeling dat je een handleiding maakt en deze plaatst om de geocache site. Andere bezoekers kunnen dan reageren op jou bericht en zich kenbaar maken als ze de route hebben gelopen. Ook kunnen ze natuurlijk zeggen wat ze van de route vonden.

De verschillende aspecten

Geocaching kent veel verschillende aspecten en dat verklaart misschien ook wel direct de populariteit. Je kunt hierbij denken aan;

    • Het maken van foto’s van de bewandelde route en deze plaatsen op internet
    • De voldoening die het oplossen van de geocache route bied
    • Het reageren op andere geocachers
    • Het verzinnen van nieuwe routes
    • Het verzamelen van punten op de geocache site
    • Het wandelen in de natuur
    • De techniek
    • Het navigeren zelf
    • De uitdaging van het vinden van de schat zelf

En gaan zo maar door…

Juist door de vele verschillende aspecten die geocaching biedt is het leuk voor een zowel jong als oud publiek. Kinderen vinden het schat zoeken meestal het leukste, terwijl de ouderen rustig kunnen genieten van de natuur. Voor ieder wat wils dus!

Wat heb je nodig voor geocaching?gps apparaat

Voor het deelnemen aan een geocaching route heb je uiteraard een apparaat met GPS (Global Positioning System) nodig. De meeste smartphones beschikken tegenwoordig over een GPS functie. Deze kan gebruikt worden om te navigeren gedurende de route.

Een alternatief op de smartphone met GPS functie is het gebruik van een GPS systeem zelf. Dit is apparaat met als doel om GPS coordinaten te lezen en jou op basis hiervan de weg te wijzen. De prijzen voor een GPS systeem beginnen vanaf ongeveer 100 euro. Des te duurder het apparaat, des te uitgebreider.

Naast een mogelijkheid om te kunnen navigeren heb je meestal voor elke route bepaalde spullen nodig. Dit kan variëren van een zaklamp tot bijvoorbeeld een schroevendraaier. Welke benodigdheden je nodig hebt voor het voltooien van de route wordt aangegeven op de webpagina van de route zelf.

Waar vind je leuke routes?

Het vinden van routes is niet zo lastig. Als je op google zoekt naar geocaching routes in Nederland dan vind je er al een hele hoop. Zelfs op de site van staatsbosbeheer zijn routes te vinden. De beste site op routes te vinden blijft echter www.geocaching.com. Hierop staan verreweg het meeste routes en je kunt jezelf daar ook registreren als geocacher. Hierdoor krijg je weer allerlei nieuwe mogelijkheden.

Heel veel plezier met het lopen van je geocaching routes! Mocht je nogmaals willen weten waarom wij doen wat wij doen dan is het zeker aan te raden om de over pagina nog eens te lezen! Dan snap je waarom wij het belang van duursporten zoals geocaching inzien zeker.

Sport

Duursport Voor Een betere gezondheid

Het begrip ‘duursport’ is een verzamelnaam voor allerlei sporten waarin gedurende langere tijd een sportieve inspanning geleverd moet worden. Veel mensen kennen het begrip duursport niet, terwijl wel heel wat mensen aan duursport doen. Voorbeelden van duursport zijn;

Bovenstaande sporten zijn allemaal duursporten, maar hoeven dat in zekere zin niet perse te zijn. Een atleet die 100 meter hardloopt is geen duursport aan het beoefenen, maar een explosieve sport. Hetzelfde geldt voor een zwemmer die slechts een paar honderd meter zwemt. Deze is geen duursport aan het beoefen, maar een explosieve sport.duurloop hardlopers

Bij een explosieve sport lever je gedurende een korte tijd een grote intensieve sportieve inspanning, terwijl je bij een duursport juist over een langere periode op een redelijk constant tempo inspanning levert.

Het uithoudingsvermogen staat bij een duursport centraal, aangezien vooral de uithouding van de beoefenaar beproeft wordt. Het is dus van belang dat de sporter een goede conditie heeft.

Mooie documentaire over duursport; An Endurance Life met Sébastien Chaignea.- Get ready for trail.

 

Wat zijn de voordelen van duursport?

Ook duursport kent zo zijn voordelen. Natuurlijk heeft duursport net als elke andere sport een positieve invloed op je hart en bloedvaten. Duursport is echter ook uitermate geschikt om af te vallen. Vooral vanwege het feit dat je gedurende een langere periode aan het sporten bent verbrand het lichaam veel calorieën. Goed eten met koolhydraten is daarom van belang. duursport wielrennenOok na het trainen gaat het lichaam door met het verbranden van meer vetten dan wanneer je de training niet had gedaan, oftewel je stofwisseling is ook tot uren na de training hoger. Dit komt vanwege het feit dat je lichaam gedurende deze periode zal moeten herstellen. Om te kunnen herstellen heeft het lichaam energie nodig. Energie wordt gehaald uit koolhydraten en vetten. De koolhydraten en vetten worden omgezet tot energie. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat je stofwisseling (metabolisme) hoger wordt. Natuurlijk is het na elke sport zo dat het metabolisme na de training omhoog zal gaan. Bij duursport is dit echter in grotere mate het geval, vanwege het feit dat duursport juist door de langere duur meer van het lichaam vergt. Er zijn dus verschillende redenen te bedenken waarom duursport zo goed is voor ons!