Wil jij in 2016 een Kennedymars lopen?

Het lopen van een Kennedymars is voor veel wandelaars de ultieme uitdaging. Tijdens een Kennedymars hebben de deelnemers als doel om 80 kilometer te wandelen. De mars is al jaren enorm populair onder wandelaars. Juist door de lange afstand heeft de wandeltocht zo’n enorme ‘aantrekkingskracht’ op zijn deelnemers.

Het ontstaan van de Kennedymars

De Kennedymars is ontstaan tijdens het Amerikaanse presidentschap van John F. Kennedy. In 1963 stuurde hij een brief aan het ‘US Marine Corps’ waarin hij zich afvroeg of zijn soldaten wel fit genoeg waren. Het was namelijk algemeen bekend dat het met de conditie van de soldaten slecht gesteld was. Hij vroeg zich af of zijn soldaten fit genoeg waren om 80 kilometer te lopen met volle bepakking. De reden hiervoor was simpel. Stel dat er een oorlog zou uitbreken dan zouden zijn soldaten wel fit genoeg moeten zijn.

Uiteindelijk was het niet het leger dat als eerste aan deze ultieme uitdaging begon, maar de broer van John F. Kennedy. Toen bekend werd dat de broer van de president de mars had voltooid voelde veel gewone Amerikanen zich uitgedaagd om zelf de 50 mijl (80 kilometer) te wandelen. De populariteit van de mars werd vanaf toen zo groot dat zelfs in het buitenland mensen dergelijke wandeltochten zijn gaan organiseren. Vandaar dat wij tot op de dag van vandaag ook in Nederland de Kennedymars kennen.

Waar kan je in 2016 een Kennedymars lopen?

In Nederland worden er al jaren verschillende Kennedymarsen georganiseerd. De bekendste Kennedymars van Nederland wordt jaarlijks gehouden in Sittard. Ook in andere steden wordt jaarlijks een Kennedymars gelopen. Steden waarin de mars jaarlijks wordt gelopen zijn;

  • Zwolle;
  • Haaksbergen;
  • Moergestel;
  • Hengelo;
  • En Hilversum.

Mocht je van plan zijn om in 2016 een Kennedymars te lopen dan is het van belang om je goed voor te bereiden. Een gedegen voorbereiding is hierbij van belang.

Training voor de ultieme wandeltocht van 80 kilometer

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die de 80 kilometer onvoorbereid hebben uitgelopen. Misschien is er zelfs wel iemand in je omgeving die een dergelijke tocht zonder voorbereiding heeft voltooid. Het onvoorbereid lopen van een mars is echter niet aan te raden.

Als lopers onvoorbereid aan de tocht beginnen dan ontstaat het risico dat er, ondanks dat het lichaam het eigenlijk niet meer aankan, toch doorgewandeld wordt. Hierdoor kunnen tijdelijke blessures ontstaan. In het ergste geval kan een deelnemer hierdoor blijvend letsel oplopen. ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’ in dit geval.

Om goed voorbereid op pad te gaan is het van belang dat er maandenlang getraind wordt. Nu hoeft de training op zich niet altijd even intensief te zijn. Het rustig opbouwen van de afstand is hierbij essentieel. Een voorbeeld hiervan is als volgt;

  1. De eerste weken maximaal 10 kilometer wandelen.
  2. Nadat er geen spierpijn meer ervaren wordt na een tocht van 10 kilometer kan er overgaan worden op 20 kilometer.
  3. Hierna steeds weer 10 kilometer verder.

Het is niet noodzakelijk om tijdens 1 van de trainingen voor de mars zelf al daadwerkelijk 80 kilometer te wandelen. Een maximum van 40 – 60 kilometer is prima. Het gaat erom dat het lichaam gewend raakt aan de steeds langere afstanden. Hierbij is het dus vooral van belang dat het lichaam de tijd krijgt om te wennen aan langere afstanden. Houd hier dus rekening mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *