3 Tips voor sportief mountainbiken

Het trainen op een mountainbike is ideaal om de conditie te verbeteren. Om je ‘op weg’ te helpen tijdens je mountainbike training vind je op deze pagina een aantal tips die je zeker gaan helpen na, voor en tijdens je training.

1. Gebruik een trainingsschema

Het gebruik van een trainingsschema is essentieel als je je conditie wilt verbeteren door middel van mountainbextreme mountainbikeiking. Het belangrijkste voordeel van een trainingsschema is dat je precies weet wat je op welke dag moet gaan doen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om jezelf te motiveren om op de fiets te stappen.

Daarnaast heeft het gebruik van een schema als voordeel dat je op een verantwoorde manier je conditie opbouwt. Hiervoor is het wel belangrijk dat je gebruik maakt van een trainingsschema gemaakt door iemand die er verstand van heeft.

2. Train op je eigen tempo

Het is erg leuk om samen met een partner te gaan mountainbiken. Je kunt elkaar uitdagen en motiveren. Het nadeel hiervan is dat het risico bestaat dat je je lichaam overbelast. Als je trainingspartner fysiek vele malen sterker is en zich niet aanpast aan jou tempo dan loop je het gevaar dat je meegaat in zijn tempo. Om te voorkomen dat je je lichaam overbelast is het van belang om op je eigen tempo te trainen.leuke mountainbikeroute

Als het inderdaad zo is dat je trainingspartner een veel betere conditie heeft dan is het helemaal niet gek om te vragen of hij zich aan jou tempo aan wilt passen!

3. Bouw je snelheid langzaam op

Zeker als je net begint met mountainbiken dan is het belangrijk om het langzaam op te bouwen, dit geld overigens voor alle duursporten. Begin de eerste weken met het opbouwen van je conditie. Als je eenmaal beschikt over een basisconditie dan kun je altijd nog sneller, zwaarder en langer gaan trainen!plaatje 1

De eerste weken heeft je lichaam de tijd nodig om te wennen aan de training. Neem hiervoor voldoende herstelmomenten. In principe kun je om de 24 uur een nieuwe training doen, maar dat is zeker voor beginners nog niet aan te raden. Neem minimaal een dag rust tussen elke training. Hierdoor kunnen je spieren herstellen.

Het is ook van belangrijk om tijdens deze rustperiode goed te eten. Een paar uur voor je gaat trainen is het zeker handig om het welbekende bord pasta te eten. Na je eten zijn vooral eiwitten belangrijk, deze zorgen ervoor dat je scheurtjes in je spieren weer herstellen. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in kwark, noten, kip etc.

Luister goed naar je lichaam

Een algemene tips is om natuurlijk goed te luisteren naar je lichaam. Je weet zelf het beste wat je wel en niet aankan. Houd hier zelf altijd rekening mee om blessures te voorkomen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *