Hometrainer als alternatief voor Wielrennen?

Wielrennen is de laatste jaren mateloos populair geworden in Nederland. Steeds meer mensen hebben deze sport ontdekt. Natuurlijk is dat niet voor niets. Wielrennen is een prima vorm van duursport, waarbij er minimale (over)belasting is op de spieren. “Echter, wat moet je nou in de wintermaanden als het wegdek minder geschikt is om te gaan wielrennen?”. Een logische keuze om de wintermaanden door te komen is om gebruik te maken van de hometrainer.

Helaas is het ihometrainer voordelen t.o.v. wielrennenn ons ‘koude kikkerlandje’ niet altijd even goed weer. Zeker in de wintermaanden kan het gevaarlijk zijn om met je wielrenfiets een rondje te gaan wielrennen. Veel wielrenners nemen daarom tijdens de wintermaanden hun toevlucht tot andere vormen van sport, zoals bijvoorbeeld het trainen op een hometrainer.

In dit artikel krijg jij antwoord op basale vragen die misschien in je ‘opspelen’. Want ja; een hometrainer kopen is helemaal niet zo gek voor in de wintermaanden. “Maar, wat is nou bijvoorbeeld het voordeel van het trainen op de hometrainer ten opzichte van een wielren fiets?”.

Het voordeel van het trainen op de hometrainer

Natuurlijk is het veel leuker om buiten te wielrennen. Als het weer het niet toe laat dan is de hometrainer een goed alternatief en biedt het zelfs ook nog bepaalde voordelen die je tijdens het wielrennen niet hebt. Zo heeft het toch ook praktisch gezien extra nut om een keer af te wisselen.

Voordelen die je tijdens het wielrennen niet hebt;

  • Geen weersinvloeden
  • Beter beïnvloedbaar
  • Trainen met weerstanden

1 Geen weersinvloedenplaatje

Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk wel dat je geen last hebt van weersinvloeden zoals zeker in de winter bij wielrennen wel het geval is. Dit is de belangrijkste reden om een dergelijk apparaat aan te schaffen. In Nederland wordt je op je fiets nogal eens verrast door een onaangename bui of harde ijzige wind, daar heb je op de hometrainer uiteraard allemaal geen last meer van. Een vervelende valpartij is zo gebeurd. Zeker als het glad is, is het oppassen. Een bijkomend voordeel is hiervan dus dat het risico op blessures kleiner is.

2 Beter beïnvloedbaar

Hometrainers hebben als voordeel dat je alles in kunt stellen. Natuurlijk kun je dat op de wielrenfiets ook, maar dan is het nog maar de vraag of je daadwerkelijk je gewenste snelheid kan halen. Je hebt op de weg natuurlijk ook de maken met het verkeer. En als dat even tegen zit bestaat de kans dat je je doelstelling voor die dag dus niet meer haalt.

Op een hometrainer kun je alles van ‘A tot Z’ instellen. Afhankelijk van het soort hometrainer die je hebt gekozen of nog gaat kiezen, kun je; je snelheid, de weerstand, de af te leggen afstand, je hartslag, enzovoort, over het algemeen instellen. De kans dat je hierdoor een bepaalde doelstelling binnen een bepaalde tijd kunt halen wordt hierdoor veel groter. Je training wordt dus veel meer beïnvloedbaar.

3 Trainen met weerstand

Als je graag meer spiermassa wilt dan is het trainen met weerstand aan te raden. Buiten staat echter niet altijd voldoende wind om voldoende weerstand te creëren die je nodig hebt voor voldoende uitdaging. Hier heb je op een fitnessapparaat natuurlijk helemaal geen last van! Je kunt zelf de weerstand bepalen. Dit is zeker voor iemand die spiermassa op wilt bouwen in de benen een groot voordeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *